Daca data trecuta am vorbit despre glucide, acum a venit randul lipidelor. Lipidele, sau grasimile bune, sunt importante pentru organismul nostru, care le poate descompune in acizi grasi si glicerol. Chiar daca tu crezi ca toate grasimile sunt “rele”, afla ca anumite grasimi mentin o buna functionare a organismului si a organelor interne.

Grasimile bune sunt cele mononesaturate si polinesaturate, pe cand grasimile de care ar trebui sa ne ferim poarta numele de grasimi saturate. Daca vrei ca nivelul colesterolului tau sa fie mereu in limitele normale, atunci este indicat sa consumi mai multe grasimi bune si sa renunti pe cat posibil la grasimile saturate, care cresc nivelul colesterolului “rau”.

Grasimile mononesaturate le gasesti in alimente precum uleiul de masline, uleiul de canepa, uleiul de alune, avocado sau nuci, iar grasimile polinesaturate sunt reprezentate de Omega 3 si Omega 6, despre care poti sa citesti mai multe chiar aici. Grasimile saturate le regasesti in carnuri, unt, frisca, branzeturi, produse de patiserie, chipsuri sau prajituri.

Lipidele sunt responsabile cu transportarea, digerarea si transformarea vitaminelor solubile (A, D, E, K) in grasimi. Lipidele intra in compozitia tuturor celulelor din organism, sunt o sursa de energie si ajuta organismul sa foloseasca corect proteinele si glucidele.

O cantitate prea mare de lipide “rele” duce la surplus de greutate si la formarea unor tesuturi adipoase pe organele interne, fapt ce le poate afecta activitatea. De aceea este recomandat sa consumi lipide “bune”, care protejeaza organele interne, formand in jurul acestora un strat protector de tesut adipos (chiar daca este vorba tot de tesut adipos, diferenta este una uriasa intre cele doua).

Din grasimile primite, organismul le poate transforma fie in trigliceride, fie in colesterol. Testele au dovedit deja ca un nivel prea mare al trigliceridelor si al colesterolului poate duce la probleme grave de sanatate precum obezitate, afectiuni cardiovasculare, diabet sau chiar cancer.

Din punct de vedere caloric, 1 gr lipide = 9 kilocalorii (9 calorii), ceea ce inseamna destul de mult. Pentru o dieta de 2000 de calorii pe zi, se recomanda cel mult 30% aport de lipide, insa ne referim acum doar la grasimile bune.